adhd add dzieci

ADHD / ADD (ang. attention-deficit hyperactivity disorder), zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi to jedno z najczęściej występujących zaburzeń wieku rozwojowego. Podstawą rozpoznania zaburzenia jest występowanie trwałych wzorców zachowań, utrzymujących się przez przynajmniej 6 miesięcy. Objawami mogą być, m.in.: zakłócenia uwagi, nadaktywność motoryczna oraz impulsywność. Zaburzenie częściej rozpoznawane jest u chłopców, u dziewcząt objawy zwykle mniej „rzucają się w oczy”, gdyż obserwować możemy sam deficyt uwagi bez nadpobudliwości psychoruchowej (ADD, attention-deficit disorder). Taki obraz zaburzeń częściej możemy też spotkać u dorosłych. Diagnoza i leczenie są warunkiem koniecznym do uzyskania poprawy.

Dzieci z ADHD / ADD są opisywane jako te, co:

  • „nieustannie się wiercą”, „nie mogą usiedzieć w miejscu” i „wszędzie ich pełno”,
  • na lekcjach „bez przerwy” rozmawiają, wtrącają się i przerywają innym,
  • zaczynają kilka czynności i żadnej z nich nie kończą,
  • są chaotyczne i niezorganizowane,
  • działają bez planu,
  • nie potrafią dłuższy czas skupić się na zadaniu,
  • trudno im wytrwać w działaniu wymagającym wysiłku umysłowego,
  • mają trudności z selekcją informacji istotnych i priorytetowaniem zadań,
  • mają kłopot z szacowaniem czasu oraz oceną jego upływu, spóźniają się,
  • popełniają więcej błędów z tzw. „nieuwagi”, przeoczają informacje i szczegóły,
  • nie doczytują lub przeskakują instrukcje zadań,
  • gubią rzeczy,
  • doświadczają urazów fizycznych i innych wypadków,
  • nie potrafią oderwać się od ulubionych zajęć,
  • często funkcjonują poniżej swoich możliwości intelektualnych,
  • mogą mieć problemy w kontaktach rówieśniczych,

 

z drugiej strony:

  • gdy są zaciekawione, pochłonięte czynnością, mogą wykazać się pełnym skupieniem,
  • mają bogatą wyobraźnię,
  • są kreatywne i potrafią znaleźć różnorodne i oryginalne rozwiązania problemów,
  • są ciekawe nowych rzeczy,
  • są odważne, żwawe i energiczne,
  • wykazują się hartem ducha, poczuciem humoru,
  • potrafią rozpoznawać emocji innych osób i wykazać się inteligencją społeczną,
  • są wrażliwe na piękno.

Przyczyny ADHD / ADD

Przyczyny ADHD i ADD nie są dokładnie poznane. Przyjmuje się, że występowanie zaburzeń jest skutkiem oddziaływania czynników zarówno genetycznych, jak i środowiskowych. Na podłoże genetyczne wskazuje m.in. to, że objawy ADHD często występują także u rodziców i rodzeństwa dziecka z nadpobudliwością psychoruchową. Jednak dziedziczenie wydaje się być bardziej złożone aniżeli za sprawą jednego genu. U osób z ADHD obserwuje się zmiany w funkcjonowaniu i strukturze mózgu, w tym odmienną aktywność obwodów regulujących zachowanie oraz zaburzenia na poziomie neuroprzekaźnictwa, czyli przesyłania sygnałów między komórkami nerwowymi za pomocą substancji chemicznych.

Diagnoza ADHD / ADD

Ponieważ rozpoznanie ADHD wymaga wykluczenia innych przyczyn objawów, w AthleticoMed Junior oferujemy diagnozę składającą się z cyklu spotkań, w trakcie których oceny dokona psychiatra oraz psycholog. Jeśli zaistnieje taka potrzeba, diagnoza będzie rozszerzona, co będzie wiązało się z dodatkowymi konsultacjami. Spotkania diagnostyczne odbywać się będą zarówno z dziećmi, jak i ich opiekunami.

Cały proces obejmuje m.in. wywiad medyczny/psychiatryczny i psychologiczny, wypełnienie wraz z opiekunami kwestionariuszy diagnostycznych w kierunku ADHD i innych zaburzeń, obserwację i rozmowę z dzieckiem, zebranie opinii i materiałów odnośnie funkcjonowania dziecka (np. opinia ze szkoły, wyniki badań medycznych), analizę zebranych informacji, postawienie rozpoznania w oparciu o kryteria diagnostyczne, przygotowanie pisemnej opinii wraz z zaleceniami (dotyczącymi dalszego postępowania).

Leczenie ADHD / ADD

W AthleticoMed Junior oferujemy zarówno indywidualnie dobrane postępowanie niefarmakologiczne (psychoedukację, trening umiejętności społecznych, psychoterapię poznawczo-behawioralną, zajęcia ruchowe, trening poznawczy np. koncentracji uwagi, czy planowania działań), jak i leczenie farmakologiczne. Połączenie tych dwóch rodzajów metod terapeutycznych może - w niektórych przypadkach - zapewnić najefektywniejsze rezultaty w poprawie funkcjonowania oraz jakości życia pacjenta. Ponadto udzielamy wsparcia i prowadzimy edukację w zakresie umiejętności rodzicielskich dla opiekunów dzieci z ADHD. Rokowanie zależy często od współpracy między terapeutami, dzieckiem, rodziną i szkołą.

Kliknij tutaj aby powrócić do strony AthleticoMed Junior - psychiatra i psycholog dziecięci i młodzieży w Bydgoszczy